Zanim
przystąpimy do wyborczych decyzji, zanim do nich dojrzejemy, proponuję kilka
wycieczek w nieodległą w czasie a kosmiczną w wymiarze politycznym przeszłość.
Po to, byśmy dobrze i rozsądnie wybrali przyszłość. Bo jak wygląda
teraźniejszość, na ogół wiemy.
W
kilku kolejnych odsłonach przedstawię Państwu obraz poszczególnych rejonów
życia społecznego w latach 2007 – 2015, czyli z okresu rządu koalicji PO-PSL. W kontekście
dokonań. Jako, że po krytykę (ukradnę słowo: „totalną”) sięgnęli już
inni, sami zainteresowani robili uparcie błąd nienagłaśniania
sukcesów kwitując je stwierdzeniem o „ciepłej wodzie w kranie” a media
głównego nurtu zdecydowanie wolały koncentrować się na aferach, aferkach i
awanturkach, uznałam, że przez jesienią – to ostatni dzwonek.
Dzisiaj
proponuję zatem obszar
MŁODZI WCHODZĄCY W
DOROSŁOŚĆ
W 20111 roku powołano
instytucję Rzecznika Praw Absolwenta
Działania rzecznika mają
ułatwić młodym ludziom wejście na rynek pracy oraz dopasować ich
umiejętności do potrzeb pracodawców. Zadaniem rzecznika jest przygotowanie
corocznych raportów oraz analizowanie sytuacji absolwentów na rynku pracy
– zgodności ich wykształcenia z wykonywaną pracą. Rzecznik pozostaje
również w stałym kontakcie z młodymi. W latach 2012–2014
skierowano do niego łącznie 634 skargi, zapytania i wnioski.
Dotyczyły między innymi dostępu absolwentów do zawodów i stanowisk
pracy oraz spraw na linii uczelnia – absolwent.
oraz
Uczelniany monitoring
kariery absolwentów
Dzięki monitoringowi
uczelnie mogą lepiej zrozumieć rynek pracy oraz lepiej przygotować kolejnych
specjalistów do rozpoczęcia kariery zawodowej. Rozwiązanie wprowadzono
w 2011 roku.
Ogólnopolski system
monitorowania karier absolwentów
Rozwiązanie służące
dopasowaniu kształcenia do wymogów rynku pracy. Po raz pierwszy monitoring
został przeprowadzony wśród absolwentów rocznika 2014/2015. Pozwolił między
innymi odpowiedzieć na pytanie, ilu młodych jest zatrudnionych i na
jaki typ umowy, jak długo szukali pracy.
Akademickie Biura Karier
Pomagają młodym
w świadomym wyborze zawodu już w trakcie edukacji uniwersyteckiej.
Program Kierunków
Zamawianych
Na zwiększenie
liczby studentów kierunków ścisłych w latach 2007–2013 Polska przeznaczyła
z Europejskiego Funduszu Społecznego 1,2 miliarda złotych. Powstało 14
kierunków zamawianych, między innymi automatyka i robotyka,
biotechnologia, budownictwo, wzornictwo, informatyka. Od 2008 roku
przyjęto na nie 94 tysięcy studentów. Dzięki kierunkom zamawianym zmieniła
się struktura kształcenia i zwiększyło się zainteresowanie młodzieży
studiowaniem kierunków ścisłych i technicznych. Kierunki zamawiane zostały
zastąpione Programem Rozwoju Kompetencji. Zatrudnienie zgodne ze swoim
profilem studiów znalazło 54 procent absolwentów.
Program Rozwoju
Kompetencji
Wprowadziono
do programu studiów zajęcia, które doskonalą kompetencje w obszarach
kluczowych dla gospodarki i rozwoju kraju, takich jak: komunikacja,
współpraca w grupie czy analityczne myślenie. Z programu skorzystały
zarówno uczelnie publiczne, jak i niepubliczne oraz studenci wszystkich
kierunków studiów. W 2014 roku odbył się pilotaż Programu Rozwoju
Kompetencji. W maju 2015 roku uruchomiono jego pierwszą edycję.
Kwalifikacyjne kursy
zawodowe
Zostały przeznaczone dla
wszystkich osób, które ukończyły przynajmniej gimnazjum. Pozwalają
na poszerzenie dotychczasowych umiejętności oraz zwiększają szansę
na znalezienie zatrudnienia. Na początku funkcjonowania programu,
zainaugurowanego we wrześniu 2012 roku, z tej formy kształcenia
skorzystało 14 591 osób. We wrześniu 2014 roku było ich już 48 033.
Oznacza to niemal trzykrotny wzrost zainteresowania ofertą.
Projekty edukacji
pozaformalnej
W szkoleniach
rozwijających umiejętności językowe, interpersonalne czy społeczne
w latach 2007–2015 wzięło udział ponad 92 tysiące osób z Polski
i zagranicy.
Promocja kształcenia
zawodowego
Młodych zachęcano
do podjęcia kształcenia w szkołach zawodowych między innymi poprzez
organizację praktyk zawodowych, poprawę jakości kształcenia zawodowego,
stworzenie mapy szkół zawodowych, informującej o profilu szkół oraz
miejscach praktyk (dzięki temu rozwiązaniu pracodawcy ze Specjalnych Stref
Ekonomicznych dali uczniom 5 tysięcy miejsc kształcenia praktycznego) czy
ogłoszenie roku szkolnego 2014/2015 Rokiem Szkoły Zawodowców. Postawiono
również na edukację nauczycieli. Od października 2014 roku przeszkolono
18 tysięcy nauczycieli pracujących w gimnazjach – tak, by byli gotowi
doradzić uczniom wybór ścieżki zawodowej.
Efektywne wykorzystanie
środków europejskich
W latach 2007–2013
na wsparcie młodych w obszarach rynku pracy, szkolnictwa wyższego
i nauki oraz rozwoju wykształcenia i kompetencji przeznaczono środki
z programu Kapitał Ludzki. Łącznie skorzystało z nich 3,3 miliona
osób w wieku 15–24 lata. Wsparcie w zakresie edukacji otrzymało
prawie 1,4 miliona młodych, a w obszarze rynku pracy – ponad 565 tysięcy.
Premie dla młodych rolników
W latach 2007–2013
26 tysięcy młodych rolników otrzymało premie z funduszy europejskich
Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich.
Młodzi wchodzący
na rynek pracy
Pakiet antykryzysowy
Został
wprowadzony w 2009 roku, by chronić miejsca pracy. W czasie kryzysu
zdecydowano się między innymi na elastyczny czas pracy, dopłaty
do pensji pracowników w sytuacji problemów zatrudniających ich firm,
szkolenia lub studia podyplomowe dla osób niemogących pracować w pełnym
wymiarze godzin.
Wzrost płacy minimalnej
W 2007
roku płaca minimalna brutto wynosiła średnio 936 złotych. W 2015 było to 1750
złotych. Wzrosło również przeciętne wynagrodzenie brutto – z 2691 złotych
w 2007 roku do 3783 złotych w 2014 roku.
Deregulacja zawodów
Dzięki ustawie deregulacyjnej z 2013 roku
ułatwiono młodym ludziom dostęp do wykonywania takich zawodów, jak
adwokat, notariusz, detektyw, pracownik ochrony czy taksówkarz.
Rezydentury dla młodych
lekarzy
Zwiększono
liczbę rezydentur dla młodych lekarzy. W postępowaniach kwalifikacyjnych
od grudnia 2006 roku do czerwca 2007 roku wynosiła ona łącznie 1592,
natomiast w 2014 roku aż 3 tysiące. W latach 2007–2015 wzrosła
również wysokość zasadniczego wynagrodzenia lekarzy rezydentów. W 2007
roku wynosiło ono 1757 złotych, a w 2015 roku – 3170–3890 złotych.
Dzięki ustawie deregulacyjnej z 2013 roku ułatwiliśmy młodym ludziom
dostęp do wykonywania takich zawodów, jak adwokat, notariusz, detektyw,
pracownik ochrony czy taksówkarz. W efekcie deregulacji zostanie otwartych
ponad 240 profesji.
Rezydentury dla młodych lekarzy
Zwiększyliśmy liczbę rezydentur dla młodych lekarzy. W postępowaniach
kwalifikacyjnych od grudnia 2006 roku do czerwca 2007 roku wynosiła
ona łącznie 1592, natomiast w 2014 roku aż 3 tysiące. W latach
2007–2015 wzrosła również wysokość zasadniczego wynagrodzenia lekarzy
rezydentów. W 2007 roku wynosiło ono 1757 złotych, a w 2015 roku –
3170–3890 złotych.
Więcej środków na edukację pracowników służby zdrowia
W 2015 roku z Funduszu Pracy planuje się wydatkowanie łącznej
kwoty około 835,2 miliona złotych na:
- sfinansowanie staży podyplomowych oraz specjalizacji dla
około 26 tysięcy lekarzy, lekarzy dentystów;
- sfinansowanie staży podyplomowych oraz specjalizacji dla
około 6 tysięcy pielęgniarek i położnych.
Wsparcie dla młodych naukowców
Młodzi badacze mogą liczyć na specjalne wsparcie – minimum 20 procent
budżetu Narodowego Centrum Nauki jest przeznaczane dla naukowców poniżej 35.
roku życia (konkursy: Preludium, Sonata, Fuga, Opus). W latach 2012–2014
przyznano im 3379 grantów na łączną kwotę blisko 709 milionów złotych.
Bony dla młodych (do 30. roku życia)
Od maja 2014 roku bezrobotni do 30. roku życia mogą skorzystać
z bonów stażowych, szkoleniowych, na zasiedlenie oraz
na zatrudnienie. Bon stażowy jest równoznaczny z sześciomiesięcznym
stażem u pracodawcy, którego wskaże młody człowiek. Bezrobotny dostaje
wówczas stypendium równe 120 procentom zasiłku oraz dofinansowanie kosztów
przejazdu, pracodawca zaś otrzymuje premię w wysokości 1,5 tysiąca
złotych. Bon szkoleniowy gwarantuje skierowanie młodej osoby na szkolenie.
Bon zatrudnieniowy oznacza refundację części kosztów wynagrodzenia
i składek na ubezpieczenie przyszłego pracownika. Bon
na zasiedlenie daje młodym ludziom szansę na podjęcie pracy
w miejscu innym niż dotychczasowe miejsce zamieszkania. Do końca 2014
roku złożono 13 877 wniosków o bony stażowe; pozytywnie rozpatrzono 86,1
procent z nich. O bony szkoleniowe ubiegało się 2976 osób, pozytywnie
rozpatrzono 88 procent wniosków. Liczba wniosków o bon na zatrudnienie
wyniosła 2140, z czego 87,8 procent zostało zaakceptowanych. O bony
na zasiedlenie ubiegało się 1910 osób, pozytywnie rozpatrzono 90,4 procent
wniosków.
Zmiana kryterium wieku młodego bezrobotnego
Wraz z reformą urzędów pracy zmieniły się kryteria wieku młodych osób
szukających pracy. Z rozwiązań zaplanowanych dla młodych będą mogły teraz
skorzystać osoby do 30., a nie tak jak wcześniej do 25. roku
życia.
Ułatwienia dla pracodawców zatrudniających młodych
Dzięki wprowadzonym rozwiązaniom przedsiębiorcy, którzy zdecydują się
na zatrudnienie młodych do 30. roku życia, są zwolnieni
z opłacania składek na Fundusz Pracy oraz Fundusz Gwarantowanych
Świadczeń Pracowniczych. Przysługuje im również możliwość refundacji składki
na ubezpieczenie społeczne oraz dofinansowanie wynagrodzenia młodego
zatrudnionego.
Działania na rzecz aktywizacji NEETs (osoby niepracujące, nieuczące
się i nieszkolące)
Aktywnie wspierano również osoby pozostające poza rynkiem pracy
i niekontynuujące nauki. Szkolenia dla młodych niepracujących
i nieuczących się organizowały Ochotnicze Hufce Pracy. W 2014 roku
z krótkoterminowego wsparcia skorzystały 71 004 osoby (w tym 38 026 kobiet
i 32 978 mężczyzn). Ze środków budżetowych przeznaczono na ten
cel 3 124 176 złotych.
Podniesienie wydatków z Funduszu Pracy
W latach 2007–2015 konsekwentnie wspieraliśmy zakładanie nowych firm
między innymi przez młodych bezrobotnych. W 2007 roku wydatki Funduszu
Pracy na podjęcie działalności gospodarczej przez bezrobotne osoby
wyniosły 536,7 milionów złotych. W 2014 roku było to 983,4 milionów
złotych.
Gwarancja dla młodzieży
Programem tym są objęte osoby w wieku 15–25 lat. Od stycznia
do grudnia 2014 roku z Gwarancji dla młodzieży skorzystało 355,9
tysiąca osób, co daje 55,5 procent młodych zarejestrowanych w urzędach
pracy. Jedynie 4,7 procent młodych odrzuciło zaproponowaną ofertę wsparcia. Aż
95,3 procent młodych, do których została skierowana oferta pomocy,
przyjęło ją.
Wsparcie w starcie
Program nisko oprocentowanych pożyczek dla osób bezrobotnych, które chcą
założyć własne firmy. W ramach programu studenci i absolwenci (do
czterech lat od ukończenia studiów) mogą otrzymać pożyczkę
na rozpoczęcie działalności gospodarczej lub zatrudnienie bezrobotnego.
Do końca marca 2015 roku złożono 1110 wniosków o pożyczkę, ich suma wyniosła
68 milionów złotych. Zostało zawartych 608 umów na kwotę 35,9 miliona
złotych. Do 2021 roku na realizację programu przeznaczono 500
milionów złotych.
Bezpłatna pomoc prawna
Od stycznia 2016 roku młodzi do 26. roku życia będą mogli
skorzystać z bezpłatnej pomocy prawnej. Wsparcie w zakresie
na przykład rozwiązania problemu prawnego czy sporządzenia projektu pisma
będzie można uzyskać w 1524 punktach pomocy prawnej na terenie całej
Polski.
Bezzwrotna pomoc finansowa na założenie firmy
Osoby chcące założyć firmę mogą skorzystać z dofinansowania
z urzędów pracy – nie może być ono jednak wyższe niż sześciokrotna
wysokość przeciętnego wynagrodzenia. Otrzymane pieniądze muszą być wykorzystane
na rozwój firmy: zakup materiałów, urządzeń, maszyn, pomoc prawną lub
konsultacje. W 2014 roku urzędy pracy wydały na pomoc
w finansowaniu działalności gospodarczej ponad 983 miliony złotych.
Skorzystało z nich 49 991 osób.
Wsparcie innowacyjnych start-upów
Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka, realizowany w latach
2007–2013, ułatwił młodym ludziom założenie własnego biznesu. Do końca
2015 roku wsparcie finansowe zyska w sumie przeszło 1,3 tysiąca start-upów
– innowacyjnych firm internetowych.
Umowa o pracę w zamówieniach publicznych
Elementem walki z umowami cywilnoprawnymi jest promowanie dobrych
praktyk w zamówieniach publicznych. Zamawiający może preferować te firmy,
które zatrudniają na umowę o pracę.
Młodzi kupujący mieszkanie
Program „Mieszkanie dla Młodych” („MdM”)
Program obowiązuje od 1 stycznia 2014 roku do 30 września 2018
roku. Do 30 czerwca 2015 roku zawarto 23 297 umów kredytowych
ze wsparciem programu „MdM”; 22 726 dotyczyły zakupu lokalu mieszkalnego,
a 571 – domu jednorodzinnego. Z programu mogą skorzystać osoby
do 35. roku życia (małżeństwa, single lub osoby samotnie wychowujące
dziecko), zaciągające kredyt hipoteczny na swoje pierwsze mieszkanie (z
rynku pierwotnego, a od września 2015 roku także z rynku wtórnego).
Program „MdM” jest następcą realizowanego w latach 2006–2012 programu
„Rodzina na swoim”, z którego również korzystały osoby do 35.
roku życia biorące kredyt hipoteczny.
Program „Rodzina na swoim”
Program wsparcia dla młodych kupujących mieszkanie, realizowany
w latach 2007–2013. W ramach programu udzielono 192 360 kredytów
preferencyjnych na łączną kwotę 34 972 606 złotych.
Wsparcie dla młodych
naukowców
Młodzi badacze otrzymali specjalne
wsparcie – minimum 20 procent budżetu Narodowego Centrum Nauki było
przeznaczane dla naukowców poniżej 35. roku życia (konkursy: Preludium, Sonata,
Fuga, Opus). W latach 2012–2014 przyznano im 3379 grantów na łączną
kwotę blisko 709 milionów złotych.
Bony dla młodych (do 30.
roku życia)
Od maja 2014 roku
bezrobotni do 30. roku życia mogli skorzystać z bonów stażowych,
szkoleniowych, na zasiedlenie oraz na zatrudnienie. Bon stażowy jest
równoznaczny z sześciomiesięcznym stażem u pracodawcy, którego wskaże
młody człowiek. Bezrobotny dostaje wówczas stypendium równe 120 procentom
zasiłku oraz dofinansowanie kosztów przejazdu, pracodawca zaś otrzymuje premię
w wysokości 1,5 tysiąca złotych. Bon szkoleniowy gwarantuje skierowanie
młodej osoby na szkolenie. Bon zatrudnieniowy oznacza refundację części
kosztów wynagrodzenia i składek na ubezpieczenie przyszłego
pracownika. Bon na zasiedlenie dajwał młodym ludziom szansę
na podjęcie pracy w miejscu innym niż dotychczasowe miejsce
zamieszkania. Do końca 2014 roku złożono 13 877 wniosków o bony
stażowe; pozytywnie rozpatrzono 86,1 procent z nich. O bony
szkoleniowe ubiegało się 2976 osób, pozytywnie rozpatrzono 88 procent wniosków.
Liczba wniosków o bon na zatrudnienie wyniosła 2140, z czego
87,8 procent zostało zaakceptowanych. O bony na zasiedlenie ubiegało
się 1910 osób, pozytywnie rozpatrzono 90,4 procent wniosków.
Zmiana kryterium wieku
młodego bezrobotnego
Wraz z reformą urzędów
pracy zmieniły się kryteria wieku młodych osób szukających pracy.
Z rozwiązań zaplanowanych dla młodych mogły skorzystać osoby do 30.,
a nie tak jak wcześniej do 25. roku życia.
Działania na rzecz
aktywizacji NEETs (osoby niepracujące, nieuczące się i nieszkolące)
Aktywnie wspierano
również osoby pozostające poza rynkiem pracy i niekontynuujące nauki.
Szkolenia dla młodych niepracujących i nieuczących się organizowały
Ochotnicze Hufce Pracy. W 2014 roku z krótkoterminowego wsparcia
skorzystały 71 004 osoby (w tym 38 026 kobiet i 32 978 mężczyzn).
Ze środków budżetowych przeznaczono na ten cel 3 124 176 złotych.
Podniesienie wydatków
z Funduszu Pracy
W latach 2007–2015
konsekwentnie wspierano zakładanie nowych firm między innymi przez młodych
bezrobotnych. W 2007 roku wydatki Funduszu Pracy na podjęcie
działalności gospodarczej przez bezrobotne osoby wyniosły 536,7 milionów
złotych. W 2014 roku było to 983,4 milionów złotych.
Gwarancja dla młodzieży
Programem tym zostały
objęte osoby w wieku 15–25 lat. Od stycznia do grudnia 2014 roku
z Gwarancji dla młodzieży skorzystało 355,9 tysiąca osób, co daje 55,5
procent młodych zarejestrowanych w urzędach pracy. Jedynie 4,7 procent
młodych odrzuciło zaproponowaną ofertę wsparcia. Aż 95,3 procent młodych,
do których została skierowana oferta pomocy, przyjęło ją.
Wsparcie w starcie
Program nisko
oprocentowanych pożyczek dla osób bezrobotnych, które chcą założyć własne
firmy. W ramach programu studenci i absolwenci (do czterech lat
od ukończenia studiów) mogli otrzymać pożyczkę na rozpoczęcie
działalności gospodarczej lub zatrudnienie bezrobotnego. Do końca marca
2015 roku złożono 1110 wniosków o pożyczkę, ich suma wyniosła 68 milionów
złotych. Zostało zawartych 608 umów na kwotę 35,9 miliona złotych.
Bezzwrotna pomoc
finansowa na założenie firmy
Osoby chcące założyć
firmę mogły skorzystać z dofinansowania z urzędów pracy – nie mogło
być ono jednak wyższe niż sześciokrotna wysokość przeciętnego wynagrodzenia.
Otrzymane pieniądze musiały być wykorzystane na rozwój firmy: zakup
materiałów, urządzeń, maszyn, pomoc prawną lub konsultacje. W 2014 roku
urzędy pracy wydały na pomoc w finansowaniu działalności gospodarczej
ponad 983 miliony złotych. Skorzystało z nich 49 991 osób.
Wsparcie innowacyjnych
start-upów
Program Operacyjny
Innowacyjna Gospodarka, realizowany w latach 2007–2013, ułatwił młodym
ludziom założenie własnego biznesu.
Umowa o pracę
w zamówieniach publicznych
Elementem walki
z umowami cywilnoprawnymi było promowanie dobrych praktyk
w zamówieniach publicznych. Zamawiający może preferować te firmy, które
zatrudniają na umowę o pracę.
Młodzi kupujący
mieszkanie Młodzi wchodzący
na rynek pracy
Program „Mieszkanie dla
Młodych” („MdM”)
Program obowiązywał
od 1 stycznia 2014 roku. Do 30 czerwca 2015 roku zawarto 23 297 umów
kredytowych ze wsparciem programu „MdM”; 22 726 dotyczyły zakupu lokalu
mieszkalnego, a 571 – domu jednorodzinnego. Z programu mogły
skorzystać osoby do 35. roku życia (małżeństwa, single lub osoby
samotnie wychowujące dziecko), zaciągające kredyt hipoteczny na swoje
pierwsze. Program „MdM” był następcą realizowanego w latach 2006–2012
programu „Rodzina na swoim”, z którego również korzystały osoby
do 35. roku życia biorące kredyt hipoteczny.
Program „Rodzina
na swoim”
Program wsparcia dla
młodych kupujących mieszkanie, realizowany w latach 2007–2013.
W ramach programu udzielono 192 360 kredytów preferencyjnych
na łączną kwotę 34 972 606 złotych.
W nastepnej odsłonie - PRACOWNICY
Pakiet antykryzysowy
Został wprowadzony w 2009 roku, by chronić miejsca pracy. W
czasie kryzysu zdecydowaliśmy się między innymi na elastyczny czas pracy,
dopłaty do pensji pracowników w sytuacji problemów zatrudniających
ich firm, szkolenia lub studia podyplomowe dla osób niemogących pracować
w pełnym wymiarze godzin.
Wzrost płacy minimalnej
W 2007 roku płaca minimalna brutto wynosiła średnio 936 złotych. Dziś
jest to 1750 złotych. Wzrosło również przeciętne wynagrodzenie brutto –
z 2691 złotych w 2007 roku do 3783 złotych w 2014 roku.
Deregulacja zawodów
Przedruki są możliwe pod warunkiem podania źródła publikacji
© Dorota Ceran/ceran.press
Z serwisem Ceran.Press współpracują
Dzięki ustawie deregulacyjnej z 2013 roku ułatwiliśmy młodym ludziom
dostęp do wykonywania takich zawodów, jak adwokat, notariusz, detektyw,
pracownik ochrony czy taksówkarz. W efekcie deregulacji zostanie otwartych
ponad 240 profesji.
Rezydentury dla młodych lekarzy
Zwiększyliśmy liczbę rezydentur dla młodych lekarzy. W postępowaniach
kwalifikacyjnych od grudnia 2006 roku do czerwca 2007 roku wynosiła
ona łącznie 1592, natomiast w 2014 roku aż 3 tysiące. W latach
2007–2015 wzrosła również wysokość zasadniczego wynagrodzenia lekarzy
rezydentów. W 2007 roku wynosiło ono 1757 złotych, a w 2015 roku –
3170–3890 złotych.
Więcej środków na edukację pracowników służby zdrowia
W 2015 roku z Funduszu Pracy planuje się wydatkowanie łącznej
kwoty około 835,2 miliona złotych na:
- sfinansowanie staży podyplomowych oraz specjalizacji dla
około 26 tysięcy lekarzy, lekarzy dentystów;
- sfinansowanie staży podyplomowych oraz specjalizacji dla
około 6 tysięcy pielęgniarek i położnych.
Wsparcie dla młodych naukowców
Młodzi badacze mogą liczyć na specjalne wsparcie – minimum 20 procent
budżetu Narodowego Centrum Nauki jest przeznaczane dla naukowców poniżej 35.
roku życia (konkursy: Preludium, Sonata, Fuga, Opus). W latach 2012–2014
przyznano im 3379 grantów na łączną kwotę blisko 709 milionów złotych.
Bony dla młodych (do 30. roku życia)
Od maja 2014 roku bezrobotni do 30. roku życia mogą skorzystać
z bonów stażowych, szkoleniowych, na zasiedlenie oraz
na zatrudnienie. Bon stażowy jest równoznaczny z sześciomiesięcznym
stażem u pracodawcy, którego wskaże młody człowiek. Bezrobotny dostaje
wówczas stypendium równe 120 procentom zasiłku oraz dofinansowanie kosztów
przejazdu, pracodawca zaś otrzymuje premię w wysokości 1,5 tysiąca
złotych. Bon szkoleniowy gwarantuje skierowanie młodej osoby na szkolenie.
Bon zatrudnieniowy oznacza refundację części kosztów wynagrodzenia
i składek na ubezpieczenie przyszłego pracownika. Bon
na zasiedlenie daje młodym ludziom szansę na podjęcie pracy
w miejscu innym niż dotychczasowe miejsce zamieszkania. Do końca 2014
roku złożono 13 877 wniosków o bony stażowe; pozytywnie rozpatrzono 86,1
procent z nich. O bony szkoleniowe ubiegało się 2976 osób, pozytywnie
rozpatrzono 88 procent wniosków. Liczba wniosków o bon
na zatrudnienie wyniosła 2140, z czego 87,8 procent zostało
zaakceptowanych. O bony na zasiedlenie ubiegało się 1910 osób,
pozytywnie rozpatrzono 90,4 procent wniosków.
Zmiana kryterium wieku młodego bezrobotnego
Wraz z reformą urzędów pracy zmieniły się kryteria wieku młodych osób
szukających pracy. Z rozwiązań zaplanowanych dla młodych będą mogły teraz
skorzystać osoby do 30., a nie tak jak wcześniej do 25. roku
życia.
Ułatwienia dla pracodawców zatrudniających młodych
Dzięki wprowadzonym rozwiązaniom przedsiębiorcy, którzy zdecydują się
na zatrudnienie młodych do 30. roku życia, są zwolnieni
z opłacania składek na Fundusz Pracy oraz Fundusz Gwarantowanych
Świadczeń Pracowniczych. Przysługuje im również możliwość refundacji składki
na ubezpieczenie społeczne oraz dofinansowanie wynagrodzenia młodego
zatrudnionego.
Działania na rzecz aktywizacji NEETs (osoby niepracujące, nieuczące
się i nieszkolące)
Aktywnie wspierano również osoby pozostające poza rynkiem pracy
i niekontynuujące nauki. Szkolenia dla młodych niepracujących
i nieuczących się organizowały Ochotnicze Hufce Pracy. W 2014 roku
z krótkoterminowego wsparcia skorzystały 71 004 osoby (w tym 38 026 kobiet
i 32 978 mężczyzn). Ze środków budżetowych przeznaczono na ten
cel 3 124 176 złotych.
Podniesienie wydatków z Funduszu Pracy
W latach 2007–2015 konsekwentnie wspieraliśmy zakładanie nowych firm
między innymi przez młodych bezrobotnych. W 2007 roku wydatki Funduszu
Pracy na podjęcie działalności gospodarczej przez bezrobotne osoby
wyniosły 536,7 milionów złotych. W 2014 roku było to 983,4 milionów złotych.
Gwarancja dla młodzieży
Programem tym są objęte osoby w wieku 15–25 lat. Od stycznia
do grudnia 2014 roku z Gwarancji dla młodzieży skorzystało 355,9
tysiąca osób, co daje 55,5 procent młodych zarejestrowanych w urzędach
pracy. Jedynie 4,7 procent młodych odrzuciło zaproponowaną ofertę wsparcia. Aż
95,3 procent młodych, do których została skierowana oferta pomocy,
przyjęło ją.
Wsparcie w starcie
Program nisko oprocentowanych pożyczek dla osób bezrobotnych, które chcą
założyć własne firmy. W ramach programu studenci i absolwenci (do
czterech lat od ukończenia studiów) mogą otrzymać pożyczkę
na rozpoczęcie działalności gospodarczej lub zatrudnienie bezrobotnego.
Do końca marca 2015 roku złożono 1110 wniosków o pożyczkę, ich suma
wyniosła 68 milionów złotych. Zostało zawartych 608 umów na kwotę 35,9
miliona złotych. Do 2021 roku na realizację programu przeznaczono 500
milionów złotych.
Bezpłatna pomoc prawna
Od stycznia 2016 roku młodzi do 26. roku życia będą mogli
skorzystać z bezpłatnej pomocy prawnej. Wsparcie w zakresie
na przykład rozwiązania problemu prawnego czy sporządzenia projektu pisma
będzie można uzyskać w 1524 punktach pomocy prawnej na terenie całej
Polski.
Bezzwrotna pomoc finansowa na założenie firmy
Osoby chcące założyć firmę mogą skorzystać z dofinansowania
z urzędów pracy – nie może być ono jednak wyższe niż sześciokrotna
wysokość przeciętnego wynagrodzenia. Otrzymane pieniądze muszą być wykorzystane
na rozwój firmy: zakup materiałów, urządzeń, maszyn, pomoc prawną lub konsultacje.
W 2014 roku urzędy pracy wydały na pomoc w finansowaniu
działalności gospodarczej ponad 983 miliony złotych. Skorzystało z nich 49
991 osób.
Wsparcie innowacyjnych start-upów
Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka, realizowany w latach
2007–2013, ułatwił młodym ludziom założenie własnego biznesu. Do końca
2015 roku wsparcie finansowe zyska w sumie przeszło 1,3 tysiąca start-upów
– innowacyjnych firm internetowych.
Umowa o pracę w zamówieniach publicznych
Elementem walki z umowami cywilnoprawnymi jest promowanie dobrych
praktyk w zamówieniach publicznych. Zamawiający może preferować te firmy,
które zatrudniają na umowę o pracę.
Młodzi kupujący mieszkanie
Program „Mieszkanie dla Młodych” („MdM”)
Program obowiązuje od 1 stycznia 2014 roku do 30 września 2018
roku. Do 30 czerwca 2015 roku zawarto 23 297 umów kredytowych
ze wsparciem programu „MdM”; 22 726 dotyczyły zakupu lokalu mieszkalnego,
a 571 – domu jednorodzinnego. Z programu mogą skorzystać osoby
do 35. roku życia (małżeństwa, single lub osoby samotnie wychowujące
dziecko), zaciągające kredyt hipoteczny na swoje pierwsze mieszkanie (z
rynku pierwotnego, a od września 2015 roku także z rynku wtórnego).
Program „MdM” jest następcą realizowanego w latach 2006–2012 programu
„Rodzina na swoim”, z którego również korzystały osoby do 35.
roku życia biorące kredyt hipoteczny.
Program „Rodzina na swoim”
Program wsparcia dla młodych kupujących mieszkanie, realizowany
w latach 2007–2013. W ramach programu udzielono 192 360 kredytów
preferencyjnych na łączną kwotę 34 972 606 złotych.
Młodzi wchodzący na rynek pracy
Pakiet antykryzysowy
Został wprowadzony w 2009 roku, by chronić miejsca pracy. W
czasie kryzysu zdecydowaliśmy się między innymi na elastyczny czas pracy,
dopłaty do pensji pracowników w sytuacji problemów zatrudniających
ich firm, szkolenia lub studia podyplomowe dla osób niemogących pracować w pełnym
wymiarze godzin.
Wzrost płacy minimalnej
W 2007 roku płaca minimalna brutto wynosiła średnio 936 złotych. Dziś
jest to 1750 złotych. Wzrosło również przeciętne wynagrodzenie brutto –
z 2691 złotych w 2007 roku do 3783 złotych w 2014 roku.
Deregulacja zawodów
Dzięki ustawie deregulacyjnej z 2013 roku ułatwiliśmy młodym ludziom
dostęp do wykonywania takich zawodów, jak adwokat, notariusz, detektyw,
pracownik ochrony czy taksówkarz. W efekcie deregulacji zostanie otwartych
ponad 240 profesji.
Rezydentury dla młodych lekarzy
Zwiększyliśmy liczbę rezydentur dla młodych lekarzy. W postępowaniach
kwalifikacyjnych od grudnia 2006 roku do czerwca 2007 roku wynosiła
ona łącznie 1592, natomiast w 2014 roku aż 3 tysiące. W latach
2007–2015 wzrosła również wysokość zasadniczego wynagrodzenia lekarzy
rezydentów. W 2007 roku wynosiło ono 1757 złotych, a w 2015 roku –
3170–3890 złotych.
Więcej środków na edukację pracowników służby zdrowia
W 2015 roku z Funduszu Pracy planuje się wydatkowanie łącznej
kwoty około 835,2 miliona złotych na:
- sfinansowanie staży podyplomowych oraz specjalizacji dla
około 26 tysięcy lekarzy, lekarzy dentystów;
- sfinansowanie staży podyplomowych oraz specjalizacji dla
około 6 tysięcy pielęgniarek i położnych.
Wsparcie dla młodych naukowców
Młodzi badacze mogą liczyć na specjalne wsparcie – minimum 20 procent
budżetu Narodowego Centrum Nauki jest przeznaczane dla naukowców poniżej 35.
roku życia (konkursy: Preludium, Sonata, Fuga, Opus). W latach 2012–2014
przyznano im 3379 grantów na łączną kwotę blisko 709 milionów złotych.
Bony dla młodych (do 30. roku życia)
Od maja 2014 roku bezrobotni do 30. roku życia mogą skorzystać
z bonów stażowych, szkoleniowych, na zasiedlenie oraz
na zatrudnienie. Bon stażowy jest równoznaczny z sześciomiesięcznym
stażem u pracodawcy, którego wskaże młody człowiek. Bezrobotny dostaje
wówczas stypendium równe 120 procentom zasiłku oraz dofinansowanie kosztów
przejazdu, pracodawca zaś otrzymuje premię w wysokości 1,5 tysiąca
złotych. Bon szkoleniowy gwarantuje skierowanie młodej osoby na szkolenie.
Bon zatrudnieniowy oznacza refundację części kosztów wynagrodzenia
i składek na ubezpieczenie przyszłego pracownika. Bon
na zasiedlenie daje młodym ludziom szansę na podjęcie pracy w miejscu
innym niż dotychczasowe miejsce zamieszkania. Do końca 2014 roku złożono
13 877 wniosków o bony stażowe; pozytywnie rozpatrzono 86,1 procent
z nich. O bony szkoleniowe ubiegało się 2976 osób, pozytywnie
rozpatrzono 88 procent wniosków. Liczba wniosków o bon
na zatrudnienie wyniosła 2140, z czego 87,8 procent zostało
zaakceptowanych. O bony na zasiedlenie ubiegało się 1910 osób,
pozytywnie rozpatrzono 90,4 procent wniosków.
Zmiana kryterium wieku młodego bezrobotnego
Wraz z reformą urzędów pracy zmieniły się kryteria wieku młodych osób
szukających pracy. Z rozwiązań zaplanowanych dla młodych będą mogły teraz
skorzystać osoby do 30., a nie tak jak wcześniej do 25. roku
życia.
Ułatwienia dla pracodawców zatrudniających młodych
Dzięki wprowadzonym rozwiązaniom przedsiębiorcy, którzy zdecydują się
na zatrudnienie młodych do 30. roku życia, są zwolnieni
z opłacania składek na Fundusz Pracy oraz Fundusz Gwarantowanych
Świadczeń Pracowniczych. Przysługuje im również możliwość refundacji składki
na ubezpieczenie społeczne oraz dofinansowanie wynagrodzenia młodego
zatrudnionego.
Działania na rzecz aktywizacji NEETs (osoby niepracujące, nieuczące
się i nieszkolące)
Aktywnie wspierano również osoby pozostające poza rynkiem pracy i niekontynuujące
nauki. Szkolenia dla młodych niepracujących i nieuczących się organizowały
Ochotnicze Hufce Pracy. W 2014 roku z krótkoterminowego wsparcia
skorzystały 71 004 osoby (w tym 38 026 kobiet i 32 978 mężczyzn). Ze środków
budżetowych przeznaczono na ten cel 3 124 176 złotych.
Podniesienie wydatków z Funduszu Pracy
W latach 2007–2015 konsekwentnie wspieraliśmy zakładanie nowych firm
między innymi przez młodych bezrobotnych. W 2007 roku wydatki Funduszu
Pracy na podjęcie działalności gospodarczej przez bezrobotne osoby
wyniosły 536,7 milionów złotych. W 2014 roku było to 983,4 milionów
złotych.
Gwarancja dla młodzieży
Programem tym są objęte osoby w wieku 15–25 lat. Od stycznia
do grudnia 2014 roku z Gwarancji dla młodzieży skorzystało 355,9
tysiąca osób, co daje 55,5 procent młodych zarejestrowanych w urzędach
pracy. Jedynie 4,7 procent młodych odrzuciło zaproponowaną ofertę wsparcia. Aż
95,3 procent młodych, do których została skierowana oferta pomocy,
przyjęło ją.
Wsparcie w starcie
Program nisko oprocentowanych pożyczek dla osób bezrobotnych, które chcą
założyć własne firmy. W ramach programu studenci i absolwenci (do
czterech lat od ukończenia studiów) mogą otrzymać pożyczkę
na rozpoczęcie działalności gospodarczej lub zatrudnienie bezrobotnego.
Do końca marca 2015 roku złożono 1110 wniosków o pożyczkę, ich suma
wyniosła 68 milionów złotych. Zostało zawartych 608 umów na kwotę 35,9
miliona złotych. Do 2021 roku na realizację programu przeznaczono 500
milionów złotych.
Bezpłatna pomoc prawna
Od stycznia 2016 roku młodzi do 26. roku życia będą mogli
skorzystać z bezpłatnej pomocy prawnej. Wsparcie w zakresie
na przykład rozwiązania problemu prawnego czy sporządzenia projektu pisma
będzie można uzyskać w 1524 punktach pomocy prawnej na terenie całej
Polski.
Bezzwrotna pomoc finansowa na założenie firmy
Osoby chcące założyć firmę mogą skorzystać z dofinansowania
z urzędów pracy – nie może być ono jednak wyższe niż sześciokrotna
wysokość przeciętnego wynagrodzenia. Otrzymane pieniądze muszą być wykorzystane
na rozwój firmy: zakup materiałów, urządzeń, maszyn, pomoc prawną lub
konsultacje. W 2014 roku urzędy pracy wydały na pomoc
w finansowaniu działalności gospodarczej ponad 983 miliony złotych.
Skorzystało z nich 49 991 osób.
Wsparcie innowacyjnych start-upów
Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka, realizowany w latach
2007–2013, ułatwił młodym ludziom założenie własnego biznesu. Do końca
2015 roku wsparcie finansowe zyska w sumie przeszło 1,3 tysiąca start-upów
– innowacyjnych firm internetowych.
Umowa o pracę w zamówieniach publicznych
Elementem walki z umowami cywilnoprawnymi jest promowanie dobrych
praktyk w zamówieniach publicznych. Zamawiający może preferować te firmy,
które zatrudniają na umowę o pracę.
Młodzi kupujący mieszkanie
Program „Mieszkanie dla Młodych” („MdM”)
Program obowiązuje od 1 stycznia 2014 roku do 30 września 2018
roku. Do 30 czerwca 2015 roku zawarto 23 297 umów kredytowych
ze wsparciem programu „MdM”; 22 726 dotyczyły zakupu lokalu mieszkalnego,
a 571 – domu jednorodzinnego. Z programu mogą skorzystać osoby
do 35. roku życia (małżeństwa, single lub osoby samotnie wychowujące
dziecko), zaciągające kredyt hipoteczny na swoje pierwsze mieszkanie (z
rynku pierwotnego, a od września 2015 roku także z rynku wtórnego).
Program „MdM” jest następcą realizowanego w latach 2006–2012 programu
„Rodzina na swoim”, z którego również korzystały osoby do 35.
roku życia biorące kredyt hipoteczny.
Program „Rodzina na swoim”
Program wsparcia dla młodych kupujących mieszkanie, realizowany
w latach 2007–2013. W ramach programu udzielono 192 360 kredytów
preferencyjnych na łączną kwotę 34 972 606 złotych.
Komentarze
Prześlij komentarz