Mała Encyklopedia Wyborcy - zanim wybierzesz, przeczytaj (MŁODZI WCHODZĄCY W DOROSŁOŚĆ)





Zanim przystąpimy do wyborczych decyzji, zanim do nich dojrzejemy, proponuję kilka wycieczek w nieodległą w czasie a kosmiczną w wymiarze politycznym przeszłość. Po to, byśmy dobrze i rozsądnie wybrali przyszłość. Bo jak wygląda teraźniejszość, na ogół wiemy.
            W kilku kolejnych odsłonach przedstawię Państwu obraz poszczególnych rejonów życia społecznego w latach 2007 – 2015, czyli z okresu rządu koalicji PO-PSL. W kontekście dokonań. Jako, że  po krytykę (ukradnę słowo: „totalną”) sięgnęli już inni,  sami zainteresowani robili uparcie błąd nienagłaśniania sukcesów kwitując je stwierdzeniem o „ciepłej wodzie w kranie” a media głównego nurtu zdecydowanie wolały koncentrować się na aferach, aferkach i awanturkach, uznałam, że przez jesienią – to ostatni dzwonek.



           Dzisiaj proponuję zatem obszar


MŁODZI WCHODZĄCY W DOROSŁOŚĆ[1]

W 20111 roku powołano instytucję Rzecznika Praw Absolwenta
Działania rzecznika mają ułatwić młodym ludziom wejście na rynek pracy oraz dopasować ich umiejętności do potrzeb pracodawców. Zadaniem rzecznika jest przygotowanie corocznych raportów oraz analizowanie sytuacji absolwentów na rynku pracy – zgodności ich wykształcenia z wykonywaną pracą. Rzecznik pozostaje również w stałym kontakcie z młodymi. W latach 2012–2014 skierowano do niego łącznie 634 skargi, zapytania i wnioski. Dotyczyły między innymi dostępu absolwentów do zawodów i stanowisk pracy oraz spraw na linii uczelnia – absolwent.
oraz
Uczelniany monitoring kariery absolwentów
Dzięki monitoringowi uczelnie mogą lepiej zrozumieć rynek pracy oraz lepiej przygotować kolejnych specjalistów do rozpoczęcia kariery zawodowej. Rozwiązanie wprowadzono w 2011 roku. 
Ogólnopolski system monitorowania karier absolwentów
Rozwiązanie służące dopasowaniu kształcenia do wymogów rynku pracy. Po raz pierwszy monitoring został przeprowadzony wśród absolwentów rocznika 2014/2015. Pozwolił między innymi odpowiedzieć na pytanie, ilu młodych jest zatrudnionych i na jaki typ umowy, jak długo szukali pracy.  

Akademickie Biura Karier
Pomagają młodym w świadomym wyborze zawodu już w trakcie edukacji uniwersyteckiej.
Program Kierunków Zamawianych
Na zwiększenie liczby studentów kierunków ścisłych w latach 2007–2013 Polska przeznaczyła z Europejskiego Funduszu Społecznego 1,2 miliarda złotych. Powstało 14 kierunków zamawianych, między innymi automatyka i robotyka, biotechnologia, budownictwo, wzornictwo, informatyka. Od 2008 roku przyjęto na nie 94 tysięcy studentów. Dzięki kierunkom zamawianym zmieniła się struktura kształcenia i zwiększyło się zainteresowanie młodzieży studiowaniem kierunków ścisłych i technicznych. Kierunki zamawiane zostały zastąpione Programem Rozwoju Kompetencji. Zatrudnienie zgodne ze swoim profilem studiów znalazło 54 procent absolwentów.
Program Rozwoju Kompetencji
Wprowadziono do programu studiów zajęcia, które doskonalą kompetencje w obszarach kluczowych dla gospodarki i rozwoju kraju, takich jak: komunikacja, współpraca w grupie czy analityczne myślenie. Z programu skorzystały zarówno uczelnie publiczne, jak i niepubliczne oraz studenci wszystkich kierunków studiów. W 2014 roku odbył się pilotaż Programu Rozwoju Kompetencji. W maju 2015 roku uruchomiono jego pierwszą edycję.
Kwalifikacyjne kursy zawodowe
Zostały przeznaczone dla wszystkich osób, które ukończyły przynajmniej gimnazjum. Pozwalają na poszerzenie dotychczasowych umiejętności oraz zwiększają szansę na znalezienie zatrudnienia. Na początku funkcjonowania programu, zainaugurowanego we wrześniu 2012 roku, z tej formy kształcenia skorzystało 14 591 osób. We wrześniu 2014 roku było ich już 48 033. Oznacza to niemal trzykrotny wzrost zainteresowania ofertą.
Projekty edukacji pozaformalnej
W szkoleniach rozwijających umiejętności językowe, interpersonalne czy społeczne w latach 2007–2015 wzięło udział ponad 92 tysiące osób z Polski i zagranicy. 
Promocja kształcenia zawodowego
Młodych zachęcano do podjęcia kształcenia w szkołach zawodowych między innymi poprzez organizację praktyk zawodowych, poprawę jakości kształcenia zawodowego, stworzenie mapy szkół zawodowych, informującej o profilu szkół oraz miejscach praktyk (dzięki temu rozwiązaniu pracodawcy ze Specjalnych Stref Ekonomicznych dali uczniom 5 tysięcy miejsc kształcenia praktycznego) czy ogłoszenie roku szkolnego 2014/2015 Rokiem Szkoły Zawodowców. Postawiono również na edukację nauczycieli. Od października 2014 roku przeszkolono 18 tysięcy nauczycieli pracujących w gimnazjach – tak, by byli gotowi doradzić uczniom wybór ścieżki zawodowej.
Efektywne wykorzystanie środków europejskich
W latach 2007–2013 na wsparcie młodych w obszarach rynku pracy, szkolnictwa wyższego i nauki oraz rozwoju wykształcenia i kompetencji przeznaczono środki z programu Kapitał Ludzki. Łącznie skorzystało z nich 3,3 miliona osób w wieku 15–24 lata. Wsparcie w zakresie edukacji otrzymało prawie 1,4 miliona młodych, a w obszarze rynku pracy – ponad 565 tysięcy.

Premie dla młodych rolników
W latach 2007–2013 26 tysięcy młodych rolników otrzymało premie z funduszy europejskich Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich.

Młodzi wchodzący na rynek pracy

Pakiet antykryzysowy
Został wprowadzony w 2009 roku, by chronić miejsca pracy. W czasie kryzysu zdecydowano się między innymi na elastyczny czas pracy, dopłaty do pensji pracowników w sytuacji problemów zatrudniających ich firm, szkolenia lub studia podyplomowe dla osób niemogących pracować w pełnym wymiarze godzin.
Wzrost płacy minimalnej
W 2007 roku płaca minimalna brutto wynosiła średnio 936 złotych. W 2015 było to 1750 złotych. Wzrosło również przeciętne wynagrodzenie brutto – z 2691 złotych w 2007 roku do 3783 złotych w 2014 roku.
Deregulacja zawodów
 Dzięki ustawie deregulacyjnej z 2013 roku ułatwiono młodym ludziom dostęp do wykonywania takich zawodów, jak adwokat, notariusz, detektyw, pracownik ochrony czy taksówkarz.
Rezydentury dla młodych lekarzy
Zwiększono liczbę rezydentur dla młodych lekarzy. W postępowaniach kwalifikacyjnych od grudnia 2006 roku do czerwca 2007 roku wynosiła ona łącznie 1592, natomiast w 2014 roku aż 3 tysiące. W latach 2007–2015 wzrosła również wysokość zasadniczego wynagrodzenia lekarzy rezydentów. W 2007 roku wynosiło ono 1757 złotych, a w 2015 roku – 3170–3890 złotych. 
Dzięki ustawie deregulacyjnej z 2013 roku ułatwiliśmy młodym ludziom dostęp do wykonywania takich zawodów, jak adwokat, notariusz, detektyw, pracownik ochrony czy taksówkarz. W efekcie deregulacji zostanie otwartych ponad 240 profesji. 
Rezydentury dla młodych lekarzy
Zwiększyliśmy liczbę rezydentur dla młodych lekarzy. W postępowaniach kwalifikacyjnych od grudnia 2006 roku do czerwca 2007 roku wynosiła ona łącznie 1592, natomiast w 2014 roku aż 3 tysiące. W latach 2007–2015 wzrosła również wysokość zasadniczego wynagrodzenia lekarzy rezydentów. W 2007 roku wynosiło ono 1757 złotych, a w 2015 roku – 3170–3890 złotych. 
Więcej środków na edukację pracowników służby zdrowia
W 2015 roku z Funduszu Pracy planuje się wydatkowanie łącznej kwoty około 835,2 miliona złotych na:
Wsparcie dla młodych naukowców
Młodzi badacze mogą liczyć na specjalne wsparcie – minimum 20 procent budżetu Narodowego Centrum Nauki jest przeznaczane dla naukowców poniżej 35. roku życia (konkursy: Preludium, Sonata, Fuga, Opus). W latach 2012–2014 przyznano im 3379 grantów na łączną kwotę blisko 709 milionów złotych.
Bony dla młodych (do 30. roku życia)
Od maja 2014 roku bezrobotni do 30. roku życia mogą skorzystać z bonów stażowych, szkoleniowych, na zasiedlenie oraz na zatrudnienie. Bon stażowy jest równoznaczny z sześciomiesięcznym stażem u pracodawcy, którego wskaże młody człowiek. Bezrobotny dostaje wówczas stypendium równe 120 procentom zasiłku oraz dofinansowanie kosztów przejazdu, pracodawca zaś otrzymuje premię w wysokości 1,5 tysiąca złotych. Bon szkoleniowy gwarantuje skierowanie młodej osoby na szkolenie. Bon zatrudnieniowy oznacza refundację części kosztów wynagrodzenia i składek na ubezpieczenie przyszłego pracownika. Bon na zasiedlenie daje młodym ludziom szansę na podjęcie pracy w miejscu innym niż dotychczasowe miejsce zamieszkania. Do końca 2014 roku złożono 13 877 wniosków o bony stażowe; pozytywnie rozpatrzono 86,1 procent z nich. O bony szkoleniowe ubiegało się 2976 osób, pozytywnie rozpatrzono 88 procent wniosków. Liczba wniosków o bon na zatrudnienie wyniosła 2140, z czego 87,8 procent zostało zaakceptowanych. O bony na zasiedlenie ubiegało się 1910 osób, pozytywnie rozpatrzono 90,4 procent wniosków. 
Zmiana kryterium wieku młodego bezrobotnego
Wraz z reformą urzędów pracy zmieniły się kryteria wieku młodych osób szukających pracy. Z rozwiązań zaplanowanych dla młodych będą mogły teraz skorzystać osoby do 30., a nie tak jak wcześniej do 25. roku życia. 
Ułatwienia dla pracodawców zatrudniających młodych
Dzięki wprowadzonym rozwiązaniom przedsiębiorcy, którzy zdecydują się na zatrudnienie młodych do 30. roku życia, są zwolnieni z opłacania składek na Fundusz Pracy oraz Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych. Przysługuje im również możliwość refundacji składki na ubezpieczenie społeczne oraz dofinansowanie wynagrodzenia młodego zatrudnionego. 
Działania na rzecz aktywizacji NEETs (osoby niepracujące, nieuczące się i nieszkolące)
Aktywnie wspierano również osoby pozostające poza rynkiem pracy i niekontynuujące nauki. Szkolenia dla młodych niepracujących i nieuczących się organizowały Ochotnicze Hufce Pracy. W 2014 roku z krótkoterminowego wsparcia skorzystały 71 004 osoby (w tym 38 026 kobiet i 32 978 mężczyzn). Ze środków budżetowych przeznaczono na ten cel 3 124 176 złotych.
Podniesienie wydatków z Funduszu Pracy
W latach 2007–2015 konsekwentnie wspieraliśmy zakładanie nowych firm między innymi przez młodych bezrobotnych. W 2007 roku wydatki Funduszu Pracy na podjęcie działalności gospodarczej przez bezrobotne osoby wyniosły 536,7 milionów złotych. W 2014 roku było to 983,4 milionów złotych.
Gwarancja dla młodzieży
Programem tym są objęte osoby w wieku 15–25 lat. Od stycznia do grudnia 2014 roku z Gwarancji dla młodzieży skorzystało 355,9 tysiąca osób, co daje 55,5 procent młodych zarejestrowanych w urzędach pracy. Jedynie 4,7 procent młodych odrzuciło zaproponowaną ofertę wsparcia. Aż 95,3 procent młodych, do których została skierowana oferta pomocy, przyjęło ją. 
Wsparcie w starcie
Program nisko oprocentowanych pożyczek dla osób bezrobotnych, które chcą założyć własne firmy. W ramach programu studenci i absolwenci (do czterech lat od ukończenia studiów) mogą otrzymać pożyczkę na rozpoczęcie działalności gospodarczej lub zatrudnienie bezrobotnego. Do końca marca 2015 roku złożono 1110 wniosków o pożyczkę, ich suma wyniosła 68 milionów złotych. Zostało zawartych 608 umów na kwotę 35,9 miliona złotych. Do 2021 roku na realizację programu przeznaczono 500 milionów złotych. 
Bezpłatna pomoc prawna
Od stycznia 2016 roku młodzi do 26. roku życia będą mogli skorzystać z bezpłatnej pomocy prawnej. Wsparcie w zakresie na przykład rozwiązania problemu prawnego czy sporządzenia projektu pisma będzie można uzyskać w 1524 punktach pomocy prawnej na terenie całej Polski.
Bezzwrotna pomoc finansowa na założenie firmy
Osoby chcące założyć firmę mogą skorzystać z dofinansowania z urzędów pracy – nie może być ono jednak wyższe niż sześciokrotna wysokość przeciętnego wynagrodzenia. Otrzymane pieniądze muszą być wykorzystane na rozwój firmy: zakup materiałów, urządzeń, maszyn, pomoc prawną lub konsultacje. W 2014 roku urzędy pracy wydały na pomoc w finansowaniu działalności gospodarczej ponad 983 miliony złotych. Skorzystało z nich 49 991 osób. 
Wsparcie innowacyjnych start-upów
Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka, realizowany w latach 2007–2013, ułatwił młodym ludziom założenie własnego biznesu. Do końca 2015 roku wsparcie finansowe zyska w sumie przeszło 1,3 tysiąca start-upów – innowacyjnych firm internetowych. 
Umowa o pracę w zamówieniach publicznych
Elementem walki z umowami cywilnoprawnymi jest promowanie dobrych praktyk w zamówieniach publicznych. Zamawiający może preferować te firmy, które zatrudniają na umowę o pracę. 
Młodzi kupujący mieszkanie
Program „Mieszkanie dla Młodych” („MdM”)
Program obowiązuje od 1 stycznia 2014 roku do 30 września 2018 roku. Do 30 czerwca 2015 roku zawarto 23 297 umów kredytowych ze wsparciem programu „MdM”; 22 726 dotyczyły zakupu lokalu mieszkalnego, a 571 – domu jednorodzinnego. Z programu mogą skorzystać osoby do 35. roku życia (małżeństwa, single lub osoby samotnie wychowujące dziecko), zaciągające kredyt hipoteczny na swoje pierwsze mieszkanie (z rynku pierwotnego, a od września 2015 roku także z rynku wtórnego). Program „MdM” jest następcą realizowanego w latach 2006–2012 programu „Rodzina na swoim”, z którego również korzystały osoby do 35. roku życia biorące kredyt hipoteczny.
Program „Rodzina na swoim”
Program wsparcia dla młodych kupujących mieszkanie, realizowany w latach 2007–2013. W ramach programu udzielono 192 360 kredytów preferencyjnych na łączną kwotę 34 972 606 złotych.
Wsparcie dla młodych naukowców
Młodzi badacze otrzymali  specjalne wsparcie – minimum 20 procent budżetu Narodowego Centrum Nauki było przeznaczane dla naukowców poniżej 35. roku życia (konkursy: Preludium, Sonata, Fuga, Opus). W latach 2012–2014 przyznano im 3379 grantów na łączną kwotę blisko 709 milionów złotych.
Bony dla młodych (do 30. roku życia)
Od maja 2014 roku bezrobotni do 30. roku życia mogli skorzystać z bonów stażowych, szkoleniowych, na zasiedlenie oraz na zatrudnienie. Bon stażowy jest równoznaczny z sześciomiesięcznym stażem u pracodawcy, którego wskaże młody człowiek. Bezrobotny dostaje wówczas stypendium równe 120 procentom zasiłku oraz dofinansowanie kosztów przejazdu, pracodawca zaś otrzymuje premię w wysokości 1,5 tysiąca złotych. Bon szkoleniowy gwarantuje skierowanie młodej osoby na szkolenie. Bon zatrudnieniowy oznacza refundację części kosztów wynagrodzenia i składek na ubezpieczenie przyszłego pracownika. Bon na zasiedlenie dajwał młodym ludziom szansę na podjęcie pracy w miejscu innym niż dotychczasowe miejsce zamieszkania. Do końca 2014 roku złożono 13 877 wniosków o bony stażowe; pozytywnie rozpatrzono 86,1 procent z nich. O bony szkoleniowe ubiegało się 2976 osób, pozytywnie rozpatrzono 88 procent wniosków. Liczba wniosków o bon na zatrudnienie wyniosła 2140, z czego 87,8 procent zostało zaakceptowanych. O bony na zasiedlenie ubiegało się 1910 osób, pozytywnie rozpatrzono 90,4 procent wniosków. 
Zmiana kryterium wieku młodego bezrobotnego
Wraz z reformą urzędów pracy zmieniły się kryteria wieku młodych osób szukających pracy. Z rozwiązań zaplanowanych dla młodych mogły skorzystać osoby do 30., a nie tak jak wcześniej do 25. roku życia. 
Działania na rzecz aktywizacji NEETs (osoby niepracujące, nieuczące się i nieszkolące)
Aktywnie wspierano również osoby pozostające poza rynkiem pracy i niekontynuujące nauki. Szkolenia dla młodych niepracujących i nieuczących się organizowały Ochotnicze Hufce Pracy. W 2014 roku z krótkoterminowego wsparcia skorzystały 71 004 osoby (w tym 38 026 kobiet i 32 978 mężczyzn). Ze środków budżetowych przeznaczono na ten cel 3 124 176 złotych.
Podniesienie wydatków z Funduszu Pracy
W latach 2007–2015 konsekwentnie wspierano zakładanie nowych firm między innymi przez młodych bezrobotnych. W 2007 roku wydatki Funduszu Pracy na podjęcie działalności gospodarczej przez bezrobotne osoby wyniosły 536,7 milionów złotych. W 2014 roku było to 983,4 milionów złotych.
Gwarancja dla młodzieży
Programem tym zostały objęte osoby w wieku 15–25 lat. Od stycznia do grudnia 2014 roku z Gwarancji dla młodzieży skorzystało 355,9 tysiąca osób, co daje 55,5 procent młodych zarejestrowanych w urzędach pracy. Jedynie 4,7 procent młodych odrzuciło zaproponowaną ofertę wsparcia. Aż 95,3 procent młodych, do których została skierowana oferta pomocy, przyjęło ją. 
Wsparcie w starcie
Program nisko oprocentowanych pożyczek dla osób bezrobotnych, które chcą założyć własne firmy. W ramach programu studenci i absolwenci (do czterech lat od ukończenia studiów) mogli otrzymać pożyczkę na rozpoczęcie działalności gospodarczej lub zatrudnienie bezrobotnego. Do końca marca 2015 roku złożono 1110 wniosków o pożyczkę, ich suma wyniosła 68 milionów złotych. Zostało zawartych 608 umów na kwotę 35,9 miliona złotych.
Bezzwrotna pomoc finansowa na założenie firmy
Osoby chcące założyć firmę mogły skorzystać z dofinansowania z urzędów pracy – nie mogło być ono jednak wyższe niż sześciokrotna wysokość przeciętnego wynagrodzenia. Otrzymane pieniądze musiały być wykorzystane na rozwój firmy: zakup materiałów, urządzeń, maszyn, pomoc prawną lub konsultacje. W 2014 roku urzędy pracy wydały na pomoc w finansowaniu działalności gospodarczej ponad 983 miliony złotych. Skorzystało z nich 49 991 osób. 
Wsparcie innowacyjnych start-upów
Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka, realizowany w latach 2007–2013, ułatwił młodym ludziom założenie własnego biznesu.
Umowa o pracę w zamówieniach publicznych
Elementem walki z umowami cywilnoprawnymi było promowanie dobrych praktyk w zamówieniach publicznych. Zamawiający może preferować te firmy, które zatrudniają na umowę o pracę. 

Młodzi kupujący mieszkanie Młodzi wchodzący na rynek pracy

Program „Mieszkanie dla Młodych” („MdM”)
Program obowiązywał od 1 stycznia 2014 roku. Do 30 czerwca 2015 roku zawarto 23 297 umów kredytowych ze wsparciem programu „MdM”; 22 726 dotyczyły zakupu lokalu mieszkalnego, a 571 – domu jednorodzinnego. Z programu mogły skorzystać osoby do 35. roku życia (małżeństwa, single lub osoby samotnie wychowujące dziecko), zaciągające kredyt hipoteczny na swoje pierwsze. Program „MdM” był następcą realizowanego w latach 2006–2012 programu „Rodzina na swoim”, z którego również korzystały osoby do 35. roku życia biorące kredyt hipoteczny.
Program „Rodzina na swoim”
Program wsparcia dla młodych kupujących mieszkanie, realizowany w latach 2007–2013. W ramach programu udzielono 192 360 kredytów preferencyjnych na łączną kwotę 34 972 606 złotych.


W nastepnej odsłonie - PRACOWNICY

Pakiet antykryzysowy
Został wprowadzony w 2009 roku, by chronić miejsca pracy. W czasie kryzysu zdecydowaliśmy się między innymi na elastyczny czas pracy, dopłaty do pensji pracowników w sytuacji problemów zatrudniających ich firm, szkolenia lub studia podyplomowe dla osób niemogących pracować w pełnym wymiarze godzin.
Wzrost płacy minimalnej
W 2007 roku płaca minimalna brutto wynosiła średnio 936 złotych. Dziś jest to 1750 złotych. Wzrosło również przeciętne wynagrodzenie brutto – z 2691 złotych w 2007 roku do 3783 złotych w 2014 roku.
Deregulacja zawodów







                                                  Przedruki są możliwe pod warunkiem podania źródła publikacji


                                                       © Dorota Ceran/ceran.press



Z serwisem Ceran.Press współpracują





GŁÓWNY SPONSOR KSIĄŻKI
A ja Łódź wolę...
Dzięki ustawie deregulacyjnej z 2013 roku ułatwiliśmy młodym ludziom dostęp do wykonywania takich zawodów, jak adwokat, notariusz, detektyw, pracownik ochrony czy taksówkarz. W efekcie deregulacji zostanie otwartych ponad 240 profesji. 
Rezydentury dla młodych lekarzy
Zwiększyliśmy liczbę rezydentur dla młodych lekarzy. W postępowaniach kwalifikacyjnych od grudnia 2006 roku do czerwca 2007 roku wynosiła ona łącznie 1592, natomiast w 2014 roku aż 3 tysiące. W latach 2007–2015 wzrosła również wysokość zasadniczego wynagrodzenia lekarzy rezydentów. W 2007 roku wynosiło ono 1757 złotych, a w 2015 roku – 3170–3890 złotych. 
Więcej środków na edukację pracowników służby zdrowia
W 2015 roku z Funduszu Pracy planuje się wydatkowanie łącznej kwoty około 835,2 miliona złotych na:
Wsparcie dla młodych naukowców
Młodzi badacze mogą liczyć na specjalne wsparcie – minimum 20 procent budżetu Narodowego Centrum Nauki jest przeznaczane dla naukowców poniżej 35. roku życia (konkursy: Preludium, Sonata, Fuga, Opus). W latach 2012–2014 przyznano im 3379 grantów na łączną kwotę blisko 709 milionów złotych.
Bony dla młodych (do 30. roku życia)
Od maja 2014 roku bezrobotni do 30. roku życia mogą skorzystać z bonów stażowych, szkoleniowych, na zasiedlenie oraz na zatrudnienie. Bon stażowy jest równoznaczny z sześciomiesięcznym stażem u pracodawcy, którego wskaże młody człowiek. Bezrobotny dostaje wówczas stypendium równe 120 procentom zasiłku oraz dofinansowanie kosztów przejazdu, pracodawca zaś otrzymuje premię w wysokości 1,5 tysiąca złotych. Bon szkoleniowy gwarantuje skierowanie młodej osoby na szkolenie. Bon zatrudnieniowy oznacza refundację części kosztów wynagrodzenia i składek na ubezpieczenie przyszłego pracownika. Bon na zasiedlenie daje młodym ludziom szansę na podjęcie pracy w miejscu innym niż dotychczasowe miejsce zamieszkania. Do końca 2014 roku złożono 13 877 wniosków o bony stażowe; pozytywnie rozpatrzono 86,1 procent z nich. O bony szkoleniowe ubiegało się 2976 osób, pozytywnie rozpatrzono 88 procent wniosków. Liczba wniosków o bon na zatrudnienie wyniosła 2140, z czego 87,8 procent zostało zaakceptowanych. O bony na zasiedlenie ubiegało się 1910 osób, pozytywnie rozpatrzono 90,4 procent wniosków. 
Zmiana kryterium wieku młodego bezrobotnego
Wraz z reformą urzędów pracy zmieniły się kryteria wieku młodych osób szukających pracy. Z rozwiązań zaplanowanych dla młodych będą mogły teraz skorzystać osoby do 30., a nie tak jak wcześniej do 25. roku życia. 
Ułatwienia dla pracodawców zatrudniających młodych
Dzięki wprowadzonym rozwiązaniom przedsiębiorcy, którzy zdecydują się na zatrudnienie młodych do 30. roku życia, są zwolnieni z opłacania składek na Fundusz Pracy oraz Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych. Przysługuje im również możliwość refundacji składki na ubezpieczenie społeczne oraz dofinansowanie wynagrodzenia młodego zatrudnionego. 
Działania na rzecz aktywizacji NEETs (osoby niepracujące, nieuczące się i nieszkolące)
Aktywnie wspierano również osoby pozostające poza rynkiem pracy i niekontynuujące nauki. Szkolenia dla młodych niepracujących i nieuczących się organizowały Ochotnicze Hufce Pracy. W 2014 roku z krótkoterminowego wsparcia skorzystały 71 004 osoby (w tym 38 026 kobiet i 32 978 mężczyzn). Ze środków budżetowych przeznaczono na ten cel 3 124 176 złotych.
Podniesienie wydatków z Funduszu Pracy
W latach 2007–2015 konsekwentnie wspieraliśmy zakładanie nowych firm między innymi przez młodych bezrobotnych. W 2007 roku wydatki Funduszu Pracy na podjęcie działalności gospodarczej przez bezrobotne osoby wyniosły 536,7 milionów złotych. W 2014 roku było to 983,4 milionów złotych.
Gwarancja dla młodzieży
Programem tym są objęte osoby w wieku 15–25 lat. Od stycznia do grudnia 2014 roku z Gwarancji dla młodzieży skorzystało 355,9 tysiąca osób, co daje 55,5 procent młodych zarejestrowanych w urzędach pracy. Jedynie 4,7 procent młodych odrzuciło zaproponowaną ofertę wsparcia. Aż 95,3 procent młodych, do których została skierowana oferta pomocy, przyjęło ją. 
Wsparcie w starcie
Program nisko oprocentowanych pożyczek dla osób bezrobotnych, które chcą założyć własne firmy. W ramach programu studenci i absolwenci (do czterech lat od ukończenia studiów) mogą otrzymać pożyczkę na rozpoczęcie działalności gospodarczej lub zatrudnienie bezrobotnego. Do końca marca 2015 roku złożono 1110 wniosków o pożyczkę, ich suma wyniosła 68 milionów złotych. Zostało zawartych 608 umów na kwotę 35,9 miliona złotych. Do 2021 roku na realizację programu przeznaczono 500 milionów złotych. 
Bezpłatna pomoc prawna
Od stycznia 2016 roku młodzi do 26. roku życia będą mogli skorzystać z bezpłatnej pomocy prawnej. Wsparcie w zakresie na przykład rozwiązania problemu prawnego czy sporządzenia projektu pisma będzie można uzyskać w 1524 punktach pomocy prawnej na terenie całej Polski.
Bezzwrotna pomoc finansowa na założenie firmy
Osoby chcące założyć firmę mogą skorzystać z dofinansowania z urzędów pracy – nie może być ono jednak wyższe niż sześciokrotna wysokość przeciętnego wynagrodzenia. Otrzymane pieniądze muszą być wykorzystane na rozwój firmy: zakup materiałów, urządzeń, maszyn, pomoc prawną lub konsultacje. W 2014 roku urzędy pracy wydały na pomoc w finansowaniu działalności gospodarczej ponad 983 miliony złotych. Skorzystało z nich 49 991 osób. 
Wsparcie innowacyjnych start-upów
Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka, realizowany w latach 2007–2013, ułatwił młodym ludziom założenie własnego biznesu. Do końca 2015 roku wsparcie finansowe zyska w sumie przeszło 1,3 tysiąca start-upów – innowacyjnych firm internetowych. 
Umowa o pracę w zamówieniach publicznych
Elementem walki z umowami cywilnoprawnymi jest promowanie dobrych praktyk w zamówieniach publicznych. Zamawiający może preferować te firmy, które zatrudniają na umowę o pracę. 
Młodzi kupujący mieszkanie
Program „Mieszkanie dla Młodych” („MdM”)
Program obowiązuje od 1 stycznia 2014 roku do 30 września 2018 roku. Do 30 czerwca 2015 roku zawarto 23 297 umów kredytowych ze wsparciem programu „MdM”; 22 726 dotyczyły zakupu lokalu mieszkalnego, a 571 – domu jednorodzinnego. Z programu mogą skorzystać osoby do 35. roku życia (małżeństwa, single lub osoby samotnie wychowujące dziecko), zaciągające kredyt hipoteczny na swoje pierwsze mieszkanie (z rynku pierwotnego, a od września 2015 roku także z rynku wtórnego). Program „MdM” jest następcą realizowanego w latach 2006–2012 programu „Rodzina na swoim”, z którego również korzystały osoby do 35. roku życia biorące kredyt hipoteczny.
Program „Rodzina na swoim”
Program wsparcia dla młodych kupujących mieszkanie, realizowany w latach 2007–2013. W ramach programu udzielono 192 360 kredytów preferencyjnych na łączną kwotę 34 972 606 złotych.
Młodzi wchodzący na rynek pracy
Pakiet antykryzysowy
Został wprowadzony w 2009 roku, by chronić miejsca pracy. W czasie kryzysu zdecydowaliśmy się między innymi na elastyczny czas pracy, dopłaty do pensji pracowników w sytuacji problemów zatrudniających ich firm, szkolenia lub studia podyplomowe dla osób niemogących pracować w pełnym wymiarze godzin.
Wzrost płacy minimalnej
W 2007 roku płaca minimalna brutto wynosiła średnio 936 złotych. Dziś jest to 1750 złotych. Wzrosło również przeciętne wynagrodzenie brutto – z 2691 złotych w 2007 roku do 3783 złotych w 2014 roku.
Deregulacja zawodów

Dzięki ustawie deregulacyjnej z 2013 roku ułatwiliśmy młodym ludziom dostęp do wykonywania takich zawodów, jak adwokat, notariusz, detektyw, pracownik ochrony czy taksówkarz. W efekcie deregulacji zostanie otwartych ponad 240 profesji. 
Rezydentury dla młodych lekarzy
Zwiększyliśmy liczbę rezydentur dla młodych lekarzy. W postępowaniach kwalifikacyjnych od grudnia 2006 roku do czerwca 2007 roku wynosiła ona łącznie 1592, natomiast w 2014 roku aż 3 tysiące. W latach 2007–2015 wzrosła również wysokość zasadniczego wynagrodzenia lekarzy rezydentów. W 2007 roku wynosiło ono 1757 złotych, a w 2015 roku – 3170–3890 złotych. 
Więcej środków na edukację pracowników służby zdrowia
W 2015 roku z Funduszu Pracy planuje się wydatkowanie łącznej kwoty około 835,2 miliona złotych na:
Wsparcie dla młodych naukowców
Młodzi badacze mogą liczyć na specjalne wsparcie – minimum 20 procent budżetu Narodowego Centrum Nauki jest przeznaczane dla naukowców poniżej 35. roku życia (konkursy: Preludium, Sonata, Fuga, Opus). W latach 2012–2014 przyznano im 3379 grantów na łączną kwotę blisko 709 milionów złotych.
Bony dla młodych (do 30. roku życia)
Od maja 2014 roku bezrobotni do 30. roku życia mogą skorzystać z bonów stażowych, szkoleniowych, na zasiedlenie oraz na zatrudnienie. Bon stażowy jest równoznaczny z sześciomiesięcznym stażem u pracodawcy, którego wskaże młody człowiek. Bezrobotny dostaje wówczas stypendium równe 120 procentom zasiłku oraz dofinansowanie kosztów przejazdu, pracodawca zaś otrzymuje premię w wysokości 1,5 tysiąca złotych. Bon szkoleniowy gwarantuje skierowanie młodej osoby na szkolenie. Bon zatrudnieniowy oznacza refundację części kosztów wynagrodzenia i składek na ubezpieczenie przyszłego pracownika. Bon na zasiedlenie daje młodym ludziom szansę na podjęcie pracy w miejscu innym niż dotychczasowe miejsce zamieszkania. Do końca 2014 roku złożono 13 877 wniosków o bony stażowe; pozytywnie rozpatrzono 86,1 procent z nich. O bony szkoleniowe ubiegało się 2976 osób, pozytywnie rozpatrzono 88 procent wniosków. Liczba wniosków o bon na zatrudnienie wyniosła 2140, z czego 87,8 procent zostało zaakceptowanych. O bony na zasiedlenie ubiegało się 1910 osób, pozytywnie rozpatrzono 90,4 procent wniosków. 
Zmiana kryterium wieku młodego bezrobotnego
Wraz z reformą urzędów pracy zmieniły się kryteria wieku młodych osób szukających pracy. Z rozwiązań zaplanowanych dla młodych będą mogły teraz skorzystać osoby do 30., a nie tak jak wcześniej do 25. roku życia. 
Ułatwienia dla pracodawców zatrudniających młodych
Dzięki wprowadzonym rozwiązaniom przedsiębiorcy, którzy zdecydują się na zatrudnienie młodych do 30. roku życia, są zwolnieni z opłacania składek na Fundusz Pracy oraz Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych. Przysługuje im również możliwość refundacji składki na ubezpieczenie społeczne oraz dofinansowanie wynagrodzenia młodego zatrudnionego. 
Działania na rzecz aktywizacji NEETs (osoby niepracujące, nieuczące się i nieszkolące)
Aktywnie wspierano również osoby pozostające poza rynkiem pracy i niekontynuujące nauki. Szkolenia dla młodych niepracujących i nieuczących się organizowały Ochotnicze Hufce Pracy. W 2014 roku z krótkoterminowego wsparcia skorzystały 71 004 osoby (w tym 38 026 kobiet i 32 978 mężczyzn). Ze środków budżetowych przeznaczono na ten cel 3 124 176 złotych.
Podniesienie wydatków z Funduszu Pracy
W latach 2007–2015 konsekwentnie wspieraliśmy zakładanie nowych firm między innymi przez młodych bezrobotnych. W 2007 roku wydatki Funduszu Pracy na podjęcie działalności gospodarczej przez bezrobotne osoby wyniosły 536,7 milionów złotych. W 2014 roku było to 983,4 milionów złotych.
Gwarancja dla młodzieży
Programem tym są objęte osoby w wieku 15–25 lat. Od stycznia do grudnia 2014 roku z Gwarancji dla młodzieży skorzystało 355,9 tysiąca osób, co daje 55,5 procent młodych zarejestrowanych w urzędach pracy. Jedynie 4,7 procent młodych odrzuciło zaproponowaną ofertę wsparcia. Aż 95,3 procent młodych, do których została skierowana oferta pomocy, przyjęło ją. 
Wsparcie w starcie
Program nisko oprocentowanych pożyczek dla osób bezrobotnych, które chcą założyć własne firmy. W ramach programu studenci i absolwenci (do czterech lat od ukończenia studiów) mogą otrzymać pożyczkę na rozpoczęcie działalności gospodarczej lub zatrudnienie bezrobotnego. Do końca marca 2015 roku złożono 1110 wniosków o pożyczkę, ich suma wyniosła 68 milionów złotych. Zostało zawartych 608 umów na kwotę 35,9 miliona złotych. Do 2021 roku na realizację programu przeznaczono 500 milionów złotych. 
Bezpłatna pomoc prawna
Od stycznia 2016 roku młodzi do 26. roku życia będą mogli skorzystać z bezpłatnej pomocy prawnej. Wsparcie w zakresie na przykład rozwiązania problemu prawnego czy sporządzenia projektu pisma będzie można uzyskać w 1524 punktach pomocy prawnej na terenie całej Polski.
Bezzwrotna pomoc finansowa na założenie firmy
Osoby chcące założyć firmę mogą skorzystać z dofinansowania z urzędów pracy – nie może być ono jednak wyższe niż sześciokrotna wysokość przeciętnego wynagrodzenia. Otrzymane pieniądze muszą być wykorzystane na rozwój firmy: zakup materiałów, urządzeń, maszyn, pomoc prawną lub konsultacje. W 2014 roku urzędy pracy wydały na pomoc w finansowaniu działalności gospodarczej ponad 983 miliony złotych. Skorzystało z nich 49 991 osób. 
Wsparcie innowacyjnych start-upów
Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka, realizowany w latach 2007–2013, ułatwił młodym ludziom założenie własnego biznesu. Do końca 2015 roku wsparcie finansowe zyska w sumie przeszło 1,3 tysiąca start-upów – innowacyjnych firm internetowych. 
Umowa o pracę w zamówieniach publicznych
Elementem walki z umowami cywilnoprawnymi jest promowanie dobrych praktyk w zamówieniach publicznych. Zamawiający może preferować te firmy, które zatrudniają na umowę o pracę. 
Młodzi kupujący mieszkanie
Program „Mieszkanie dla Młodych” („MdM”)
Program obowiązuje od 1 stycznia 2014 roku do 30 września 2018 roku. Do 30 czerwca 2015 roku zawarto 23 297 umów kredytowych ze wsparciem programu „MdM”; 22 726 dotyczyły zakupu lokalu mieszkalnego, a 571 – domu jednorodzinnego. Z programu mogą skorzystać osoby do 35. roku życia (małżeństwa, single lub osoby samotnie wychowujące dziecko), zaciągające kredyt hipoteczny na swoje pierwsze mieszkanie (z rynku pierwotnego, a od września 2015 roku także z rynku wtórnego). Program „MdM” jest następcą realizowanego w latach 2006–2012 programu „Rodzina na swoim”, z którego również korzystały osoby do 35. roku życia biorące kredyt hipoteczny.
Program „Rodzina na swoim”
Program wsparcia dla młodych kupujących mieszkanie, realizowany w latach 2007–2013. W ramach programu udzielono 192 360 kredytów preferencyjnych na łączną kwotę 34 972 606 złotych.




[1] Opr. ceran.press (na podstawie https://platforma.org)

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Awantura w Zgierzu, czyli czego się nie dowiesz z Łódzkich Wiadomości Dnia (TVP3)

TVP3 - oglądalnośc? Nie ma.

Kobiety Konfederacji - majątek ruchomy