Wieści z Łodzi - Przebudowa ulicy Tuwima
Źródło zdjęcia: http://www.dziennik-literacki.pl/podrozeliterackie/393,Lodz-a-sprawa-poety-Sladami-Juliana-Tuwima
Julian Tuwim to ktoś bardzo
ważny w moim życiu. Nie miałam możliwości poznać go nigdy, bo urodziłam się już
po jego śmierci, ale doskonale znam jego biografię, która jest dla mnie nie
mniej fascynująca niż twórczość. Mój pierwszy w życiu film („Poezjo, jakie
twoje imię?”) realizowany dla TVP był poświęcony
właśnie jemu.
Julian Tuwim to ktoś ważny
dla większości łodzian. Wprawdzie nie mieszkał tu długo, bo zaraz po zdaniu
matury wyjechał do Warszawy na studia prawnicze. Ale to w Łodzi się uczył szkole rządowej na Mikołajewskiej (dzisiaj III LO na Sienkiewicza), tu się wychował, tu zakochał w swojej Stefanii, tu w końcu, na cmentarzu żydowskim jest grób jego rodziców. Tu mieszka cioteczna bratanica, pani Barbara Tuwim-Kraszewska, do dzisiaj pracująca jako lekarz ginekolog. Studiów nigdy nie ukończył,
więcej! nie ukończył nawet pierwszego roku uniwersyteckiej edukacji mówiąc „Poczekam,
aż dadzą mi doctorat honoris causa”. I dali. Na łódzkim uniwersytecie.
Źródło zdjęcia: http://iskry.com.pl/6_tuwim-julian
Rok po śmierci poety jedną z
ważniejszych przecznic głównej łódzkiej arterii – Piotrkowskiej przemianowano z
ulicy Przejazd na ulicę Juliana Tuwima.
Nazwa tej ulicy przechodziła
kilka zawirowań, co nie dziwi, ponieważ jest jedną z najstarszych w mieście. Wytyczono ją już w 1823 roku. Wówczas stanowiła drogę dojazdową do
ówczesnej puszczy łódzkiej (której reliktem jest dziś Park 3 Maja) skąd
pozyskiwano drewno, nazwano ją Przechodem, a trzy lata później - Przejazdem.
Drogą powrotną do miasta była wówczas równoległa do Przejazdu ulica Nawrot. Bo
się nią nawracało do Piotrkowskiej.
W latach 1915-1918 nosiła niemiecką
nazwę Meisterhausstrasse. Po odzyskaniu niepodległości do czasów
okupacji znów funkcjonowała jako Przejazd. Podczas II wojny
światowej wróciła nieszczęsna Meisterhausstrasse.
Po wojnie aż do 1947 roku nosiła imię Ignacego
Daszyńskiego, następnie znów nazwano ją Przejazdem. W
1954 patronem ulicy stał się Julian Tuwim, któremu mam nadzieję, żaden pomysł dekomunizacyjny
jej nie zabierze. Wtedy łodzianie wściekliby się naprawdę.
Ulica ma około dwóch i pół kilometra,
krzyżuje się z dziesięcioma przecznicami. Na wschodzie kończy się ślepo na
wjeździe do parku 3 Maja, na zachodzie – przechodzi w ulicę Andrzeja Struga. Stoi
na niej 201 posesji, z czego kilka bardzo interesujących. Na przykład Magazyn
Konfekcyjny Emila Schmechela zwany popularnie Domem Buta (dziś, niestety
nieczynny, ale to temat na zupełnie osobne opowiadanie), niefunkcjonujące
dzisiaj już Kino Gdynia w pięknym secesyjnym budynku. Charakterystycznym
elementem dekoracyjnym elewacji jest sowa. W czasach działalności kina, po
zmroku, świeciły się jej oczy. W 2007 sowa została wpisana do europejskiej
"Księgi nocy" o stworach i potworach (Monster Book). Prezentowane są
w niej detale secesyjnej architektury z całej Europy (Polskę reprezentuje
jedynie nasza sowa z ulicy Tuwima). Jest tu także zabytkowy Kościół pod
wezwaniem Podwyższenia św. Krzyża, Dom Otto Gehliga (który niedawno przeszedł gruntowną
renowację) oraz wspaniały budynek Poczty Głównej. Z ulicy Tuwima możemy wjechać
także na teren już częściowo działającego i ciągle się rozbudowującego Nowego
Centrum Łodzi.
W 2013 roku ulica przeszła gruntowny remont,
podczas którego odnowiono starą kostkę granitową, oraz wymontowano stare tory
tramwajowe (zabytkowa ich część pozostała na odcinku ulicy Struga, na którą
łodzianie i tak mówią – ulica Andrzeja).
Lada moment ta klimatyczna ulica przejdzie kolejny lifting.
Zostanie wyremontowana od ul. Kilińskiego do
Targowej. Pojawi się na niej dużo zieleni: posadzonych zostanie 40 drzew i
setki ozdobnych krzewów. Dodatkowo przy
skrzyżowaniach z Dowborczyków i Targową powstaną skwery.
Dziki parking u zbiegu Tuwima i Targowej
zostanie zastąpiony placem zabaw, z dużą liczbą ławek. Wzdłuż ulicy zostaną
wyznaczone miejsca postojowe dla samochodów, a także parkingi dla rowerów.
Ulica Tuwima będzie wyglądała tak jak inne
śródmiejskie ulice po remoncie. Dodatkowo wyniesione tarcze skrzyżowań oraz
przejścia dla pieszych mają w naturalny sposób spowolnić ruch samochodowy.
Przy okazji przebudowy jezdni i chodników
zostaną wykonane nowe instalacje podziemne.
Na ulicy Tuwima w pierwszej kolejności zaczęły
się prace związane z remontem kamienicy pod numerem 46. W lipcu rozpocznie się
natomiast przebudowa jezdni i chodników oraz remont budynków przy Tuwima 33, 35
oraz 52.







Bardzo fajny wpis. Pozdrawiam.
OdpowiedzUsuń